"Марий Эллан 100 ий темме вашеш" рубрик, 2018 ий, Вӱдшор тылзын 6-шо кечыже

Курым-курымашлык «Акпатыр»

Статьян авторжо Ирина Ямбаршева

Мемнан дене опер нерген мутым эн ончыч композитор Яков Эшпай луктын. МАО-со совет-влакын 10-шо съездыштышт (1934 ий декабрь) тудо каласен: «Нам пора создать оперы, потому что с ростом культуры растут потребности в музыке». Талукат пеле эртымеке, Марий автономийлан 15 ий теммым палемдыме годым, Эшпай тыгерак манын: «Я торжественно обещаю перед вами, что я к 20-й годовщине Октября создам марийскую оперу».

Но Октябрь революцийын 20-шо идалыкшыланат (1937 ий ноябрь), вес пайремланат Я.Эшпай оперым – тудлан «Мирон Мумарин» лӱмым пуэн улмаш — возен шуктен огыл. Тыгаяк кугу пашалан изиш варарак Кузьма Смирнов пижын. Тудын «Арслан» оперже гыч ужашлам ик гана веле огыл мурен ончыктеныт. Но ты семмастарат шке шонымашыжым мучашке шуктен кертын огыл.

Сапаев Акпатыр-Артемьев

Б.Артемьев (Акпатыр), Т.Лабутина (Эвика) да В.Долженко (Эвай). 1963 ий апрель

Жап эртен, 1957 ийыште элна революцийын 40-ше идалыкшым вашлияш ямдылалтын. Тудо кеҥежым кундемна мучко куанле увер шарлен: «С.Чавайнын «Акпатыр» драмыж негызеш оперым ямдылаш пунчалме. Либреттым Г.Матюковский, И.Осмин да М.Якимов возат, а музыкым – Озаҥ консерваторийын студентше Э.Сапаев».

1960 ий 3 ноябрьыште И.Палантай лӱмеш музучилищын залыштыже «Акпатырын» икымше кыдежше пеш чаплын йоҥгалтын.

А кунам тичмаш оперым колышт кертына? Тиде йодыш шуко еҥын шӱмжым туржын. 1961 ий июль мучаште пале лийын: оперын партитуржым Маргосфилармоний залыште тӱшкан колыштмо да шындаш йӧршылан шотлымо. Ынде вес йодыш уло кугытшо дене шогалын: кузе «Акпатырым» сценыш лукташ?

Шуко чарак мешаен гынат (Йошкар-Олаште солист-вокалист-влакат, симфонический оркестрат, дирижёр ден хормейстерат лийын огытыл), 1963 ий 5 апрельыште М.Шкетан лӱмеш Марий театрын сценыштыже «Акпатыр» икымше марий опер икымше гана уло куатше дене йоҥгалтын. Опер шочмо пайрем вич кече (5, 6, 7, 9 да 10 апрель) шуйнен.

Газетлаште моктымо да кугешныме ой ятырак савыкталтын. «5 апреля 1963 года войдет в историю развития музыкальной культуры марийского народа, как яркая, незабываемая страница», — возен тунам культур министр, самырык драматург М.Рыбаков. «Музыка оперы чудесна. Только способный, талантливый композитор мог её создать. Я счастлив, что мне одному из первых довелось услышать это произведение», — почын шке кумылжым чуваш уна Б.Марков. «Я с большим удовольствием работал вместе с постановщиками над первой марийской оперой «Акпатыр»… Думаю, что зритель по достоинству оценит наш труд», — ешарен Озаҥысе опер ден балет театрын балетмейстерже, РСФСР-ын заслуженный артистше А.Нарыков.

Нине мут-влак ончыктат: оперын шочмыжо чынжымак келшымаш пайремыш савырнен. Да, тидыже тыгак лийын. Ӱжмӧ почеш тӱҥ партийлам мураш Угарман (Нижний Новгород) гыч самырык солист-влак вате-марий Борис Артемьев (Акпатыр) ден Тамара Лабутина (Эвика) толыныт. Марий музыкым да йылмым ялт палыдыме нине еҥ-влаклан Э.Сапаевын юзо сем тӱняшкыже пураш пеш неле лийын. Ситартышыжлан премьер деч 40 кече ончыч композиторын шӱмжӧ кырымым чарнен.

Юмылан тау, чылажат сайын эртен. Викшым ойлаш гын, оперын премьерже тудым шочыктышо кугу талантлан, Эрик Никитич Сапаевлан, шкешотан реквиемыш (чеверласыме мурыш) савырнен.

Тунам, 55 ий ожно, могай кумыл да шонымаш дене пашам ыштеныт Борис Артемьев ден пелашыже? Нунын мутыштым «Марийская правда» газет арален коден.

Тунамракак драматург Иван Смирновын чоныштыжо Эрик Сапаев лӱмеш чапмуро шочын:

Вӱдшӧ йога – серже кодеш

Кайык мурым колышташ.

Кайыкшат кая –мурыжо кодеш

Ӱмырлан шарнен илаш.

Тыят шукак илен отыл,

Мемнан яндар шӱшпыкна.

Тыйын йӱкет шӱмеш кодын,

Мурет дене илена.

Шерге дечат шерге улат

Шемер марий калыклан.

Поро паша огеш мондалт,

Лӱмет-чапет –курымлан!

Акпатыр003Апрельыштак лукмо указ почеш Б.Артемьевлан Марий АССР-ын заслуженный артистше лӱмым пуымо. Ятыр еҥ да икмыняр коллектив республикын Почетан грамотшым налыныт.

…1968 ий шыжым Марий музыкальный театрым почмо. Тудо шке пашажым «Акпатыр» спектакль дене тӱҥалын. Тӱҥ партийым курыкмарий рвезе Арсений Венедиктов мурен. Эвикам Лидия Ковалёва ден Алина Крылова алмаш модыныт. 1970 ийыште Э.Сапаевлан (колымекше), дирижёр Гаврил Таныгинлан да А.Венедиктов ден Л.Ковалёвалан Марий АССР-ын Кугыжаныш премийжым (тидын марте тыгай награде лийынжат огыл) пуымо.

Варарак Акпатырын партийжым вес марий солист, Вячеслав Созонов, чаплын мурен.

Чаманаш перна, пытартыш ийлаште марий опер-влак Э.Сапаев лӱмеш театрын афишыштыже огыт кой. «Вӱдшӧ йога» — тыге маналтеш пеш ожнысо калык муро. Коеш, марий опер-влакат ала-куш йоген каеныт. Адакше кызыт тушто тӱҥ рольлам модын кертше марий мурызо-влакшат уке улыт.

Борис Артемьев:

«Более семи месяцев шла работа в Маргостеатре имени Шкетана над первой национальной марийской оперой «Акпатыр», написанной талантливейшим композитором Сапаевым.

В сентябре прошлого года Министерством культуры республики я был приглашен на работу в театр на роль Акпатыра. Композитор познакомил весь состав солистов с музыкой своего произведения, которая покорила меня чудесной мелодичностью, лиризмом, героической романтичностью. Партия Акпатыра пришлась мне по душе, так как моей творческой натуре близки сильные, волевые качества этого богатыря, национального вождя народа.

При разучивании своей очень большой баритоновой партии мне пришлось преодолеть много трудностей. Среди них – незнание языка. Поэтому я занялся им. Ибо необходимо было овладеть некоторыми специфическими звуками и особенностями произношения.           Частые посещения марийских спектаклей и внимательное слушание речи актеров помогли правильно овладеть дикцией своей роли. Большую помощь оказал главный режиссер театра С.И.Иванов, который проводил специальные занятия…

Я музыкально выучил не только свою партию, но и все партии других солистов. Приступая к сценическому воплощению образа, я уже имел стройное представление о национальном герое Акпатыре – могучем богатыре, возглавившем восстание марийского народа против царского самодержавия.

Партия Акпатыра очень трудна, как вокально, так и сценически, однако, думаю, что справлюсь с ней успешно. Мой герой будет сильным, волевым, могучим вождём марийского народа. И я сделаю всё, чтобы слушатели полюбили моего героя».

Тамара Лабутина:

«Большая честь для меня петь одну из главных партий в первой национальной марийской опере. Страшновато было: «Смогу ли сделать образ так, чтобы слушатели поверили в мою Эвику?»

Я старалась не пропускать ни одного марийского спектакля, по возможности ходила на репетиции. Следила за поведением героев на сцене, вслушивалась в произношение. И, конечно, мне оказали большую помощь в усвоении правильного произношения марийские актёры. Постепенно образ стал мне понятен. Музыкально он ясен, прост, очень мелодичен. Его сценическое воплощение было для меня трудным опять-таки из-за языка и национальных черт.

Существуют как бы две Эвики. В начале оперы – это батрачка без отца и матери, повинующаяся без единого слова. Она даже права на любовь не имеет, и бороться не может за неё.

А в последнем акте Эвика совсем другая – свободная, как бы вновь родившаяся. Тот же лес, небо, люди, но она всё воспринимает по-другому. У неё есть отец, есть Эвай, которые её любят, ласковы, внимательны к ней. Эвика становится смелой, решительной. Она теперь знает, за что борются её отец, повстанцы, и сама готова отдать за это свою жизнь. И ещё. От начала до конца Эвика женственная, любящая. Вот таким я старалась донести до зрителей ее образ».

Гельсий Зайниев.

Комментарий-влак: Але нигӧат комментарийым коден огыл, те икымше лийын кертыда.

Комментарийым ешараш:

Войти с помощью: